HTM

2000 éves Sólyom - Tradicionális Íjász és Hagyományőrző Bolt Club Hotel
KÖNYVAJÁNLÓ
Újság archívum » 2009-08

Megjelent a Turista Magazin 2009. augusztusi száma!
2009-08-02

dr. Babits Lajos: Keresztül a Magas-Börzsönyön

Vörösváry Csaba: Az ősvulkán krátere

Barna Béla: A másik Pusztaszer

Az emlékparkja miatt hatalmas látogatottságnak örvendő Ópusztaszer árnyékában terül el a vele sokszor összekevert Pusztaszer nevű falu. Ide sokkal kevesebben látogatnak el, de ez csak előnyére válik, úgy érezhetjük túránkon, mi felfedezzük az „igazi” Pusztaszert. Mindazonáltal a falu egyre inkább előtérbe kerül: idén nyáron ötödszörre rendezik meg a Csizmazia György Országos Természetfilm-fesztivált.
Az Alföld közepén – Budapesttől 140, Szegedtől 40 kilométerre – található az a hely, ahol Anonymus „Gesta Hungaroruma” (A magyarok cselekedetei) szerint a honfoglaló magyarok vezérei „szerét ejtették az ország dolgának”, vagyis mai értelemben itt tartották az első országgyűlést. E hely aztán sok évszázaddal később a Szegedhez tartozó Alsó-Pusztaszer és a Kecskeméthez tartozó Felső-Pusztaszer néven vált külön.
Bővebben a Turista Magazinban...

--------------------------------------------------------------------------------

Papp Róbert: Az erki szélkerék

Mi vehet rá egy embert az Alföld földútjain egy kerékpártúra vezetésére? „Ott nincs semmi” – szokás mondani, viszont hívogató az Alföldre nyíló látvány a hegyek tetejéről. Vajon mi lehet ott? Mik azok a falvak? Mi az a torony a háttérben, amelynek teteje mindig változik? Ennek feltérképezésére szerveztük meg ezt a túrát.
Álmosan toporogtam reggel nyolc körül a parkolóban, mikor két bicikli tűnt fel a háttérben. Mikor közelebb értek, akkor eszméltem, bizony ez a két ember kerékpártúrára jön. Évát és a vasutas Istvánt ismertem fel bennük. Szerencsére kellemes időjárásban volt részünk, sem túl meleg, sem túl hideg nem volt. Gyöngyöshalászig a kerékpárúton kerekeztünk, azt elhagyva az autópálya túloldalán, földúton, virágzó akácfák árnyékában folytattuk utunkat az Adácsi-tó partjáig. Kis pihenő és a sörbüfével való szemezés után Visznek felé száguldottunk. A Tarna mellékcsatornáinak gátjai göröngyösek, három-négy méter magasak, de fűvel borított oldalaikon fel lehet fedezni a partra kimerészkedő vízi élővilágot, a siklókat, a kuruttyoló békákat.

dr. Szekeres Béla: A Muzsla-gerincen

A 21-es úton a Zagyva széles völgyében autózva – vagy a párhuzamosan futó kis vonaton ülve – Pásztó felé közeledve baloldalt a Cserhát, jobboldalt pedig a Mátra legnyugatibb vonulatában gyönyörködhetünk. Jobbágyi fölött emelkedik a Nagy-hársas, melynek „betonhenger” kilátója az útról jól látszik. A következő település Szurdokpüspöki, ahonnan már végiglátható a Pásztóig húzódó fő vonulat, legmagasabb csúcsával, a Muzslával.
Ha a Nyugati-Mátra gerincén akarunk végigmenni, akkor a legcélszerűbb Pásztót – a Nyugati-Mátra kapuját – kiindulópontul választani (annál is inkább, mert Szurdokpüspökitől indulva igen fárasztó, hosszú emelkedővel juthatunk csak fel!). Budapestről egy átszállással, mintegy két óra alatt érünk Pásztóra és – mivel a városban és Szurdokpüspökiben is érdemes egy-egy órát eltölteni – kényelmes egynapos túrával bejárhatjuk a címben jelzett szakaszt.

Szepessy Gábor: A zólyomi út őrzője

Számtalan alkalommal végigjártuk már a Losonc és Zólyom közötti főközlekedési utat, s gyakran megcsodáltuk a Zólyomtól mintegy tizenöt kilométerre található Végles várának romjait. Nemegyszer elhatároztuk, hogy útközben megállunk, s felfedezzük, mit rejtenek falai, de valahogy mindig kicsúsztunk az időből, mert Zólyomban vagy a környező bányavárosokban tett látogatásaink során belefeledkeztünk a nézelődésbe.
Amint adódott egy lehetőség, máris elindultunk szemügyre venni a honfitársaink körében igen kevéssé ismert, a Zólyom felé vezető utat egykoron őrző, majd vadászkastélynak használt méretes épület jelentékeny maradványait. Az erősséget személygépkocsival, autóbusszal, vonattal, de akár kerékpárral is felkereshetjük. A település szélétől egészen a várkapuig vezet egy igen jó minőségű aszfaltozott út. Az erődítmény elnevezése valószínűleg a magyar „vég” és a „les” szavak egyesítéséből keletkezett. Ez a szóösszetétel feltételezhetően a középkori magyar gyepűvédelemmel kapcsolatos.

dr. Babits Lajos: Keresztül a Magas-Börzsönyön

Ha rátekintünk Börzsöny térképére, azonnal szembetűnik, hogy a hegységet átszelő, azonos szélességi fok keleti oldalán Diósjenő, nyugati szélében Nagybörzsöny helyezkedik el. Ezt a légvonalban mérhető 17 kilométert, 26 kilométer hosszú turistaúton, 800 méter magassági szintet leküzdve teljesítettük, s közben gyönyörködtünk a táj vadregényes természeti szépségében. A Budapesttől Szobig közlekedő vonatról Vácott át kell szállni egy három kocsival közlekedő, piros dízelvonatra, amely romantikus hangulatban szeli át a Keleti-Börzsönyt, és már menet közben is élvezhetjük a síneket kísérő erdők, mezők, hegyek s a nógrádi várrom festői képét.
A diósjenői állomástól a piros kereszt jelű, úgynevezett síúton kezdtük meg túránkat. Az út eleinte a község hangulatos utcáján haladt, a szépen rendben tartott kertek kellemes látványt nyújtottak, és a kerítés fölött áthajló, virágzó orgonabokrok bódító illatukkal telítették be a levegőt.

Vörösváry Csaba: Az ősvulkán krátere

A Duna–Ipoly Nemzeti Park Börzsönyi Tájegységével kialakított igen jó kapcsolat egyik eredményeként ingyenes nyílt túrát vezettünk június utolsó vasárnapján. A DINPI Börzsönyi Tájegysége a magas szintű szakmai tudást hozta, és igen színvonalas szakvezetést tartott, mi pedig promócióval, sok-sok ötlettel, előkészítő munkával a helyszínen pedig túravezetéssel gondoskodtunk arról, hogy sokan csábuljanak el egy hosszabb vasárnapi sétára a Börzsöny egyik legszebb gerincének bejárására. Az előzetes jelentkezések alapján hetven főt vártunk, ám harminc fő előzetes elhatározását „elmosta” az eső.
A túravezetők csapata reggel már szemerkélő esőben érkezett Kemencéről Perőcsénybe, a rajthoz. Szép lassan gyűlt a csapat, aki nem tudott jönni, jöjjön legközelebb! A szokásos rövid bemutatkozást és ismertetést követően valamivel fél tíz után indultunk az autóbusz-fordulóból a piros kereszt jelzésen a Vár-nyereg irányába. A falu szélét elhagyva beléptünk az erdőbe, ahol hamisítatlan „esőerdei” hangulat fogadott. A hatás már az első órában érződött, de mindenki kitartott. Az eső mellett a sár okozott még némi gondot, de az erdő hangulata háttérbe szorította ezt a körülményt.
Bővebben a Turista Magazinban...

A teljes cikkeket a Turista Magazin augusztusi számában olvashatják!

« vissza oldal teteje Küldje el ismerősének

Cím: 1138 Budapest, Népfürdő u. 15/D.